Ipsos araştırmasına nazaran, artan enflasyonla bir arada sepetler küçüldü, market markalı eserlerin hissesi arttı. Ipsos’un Türkiye CEO’su Sidar Gedik, araştırmayı “2022 yılı, enflasyonun süratle yükseldiği ve maalesef 90’lı yıllar düzeyine döndüğü bir yıl olarak kayıtlara geçti” diye yorumladı.
Bloomberg HT’nin Ipsos araştırmasından aktardığı habere göre, Süratli Tüketim Eserleri (HTÜ) harcamaları geçen yıla kıyasla yüzde 80 arttı. Ortalama bir hane yaklaşık olarak iki günde bir defa HTÜ alışverişi yaptı ve bir alışveriş sepetine 85 TL ödedi.
Geçen yıla kıyasla alışveriş sıklığı azaldı. Haneler Ocak-Kasım 2022 periyodunda 204 defa alışverişe gidip her alışverişte 85 TL harcama yaptı. Ulusal zincirler ve indirim marketleri dışında tüm satış kanallarında ve ana eser kümelerinde alışveriş sıklığı azaldı.
Her yüz liranın 22 lirası, market markalı eserlere harcandı
Ortalama bir hane her 100 TL’lik harcamasının yaklaşık 54 TL’sini markalı, 24 TL’sini açık, 22 TL’sini ise market markalı eserlere ayırdı. Geçen yıl ile kıyaslandığında market markalı eserlerin hissesi arttı. Geçen yıla nazaran indirim marketlerinin daha çok tercih edilmesinin de tesiriyle bilhassa et, peynir, sıvı yağ üzere genel besin eserlerinde market markalı eserlerin harcama hissesi arttı.
Market markalı eserlerin ulusal zincirlerdeki hissesi da kademeli olarak artmaya devam etti. Bilhassa yumurta, toz şeker, makarna, un üzere genel besin eserlerinde, şahsî bakım ve paklık eserlerinde ulusal zincirlerdeki market markalarına yönelimin arttığı görüldü. 2022’de haneler her dört HTÜ alışverişinden üçünde sepetlerine 1-3 adet farklı eser attılar, yani çoğunlukla küçük uzunluk sepet yaptı. Küçük uzunluk sepetlerin oranı yüzde 76, Orta uzunluk sepetlerin oranı yüzde 15, büyük uzunluk sepetlerin ise yüzde 9 olduğu görüldü.
Hesaplı eser arayışı sürdü
Hanelerin hesaplı eser arayışı indirim marketlerinin büyüme suratını artırdı ve genel olarak haneye giren eser sayısındaki düşüşe rağmen indirim marketlerinden alınan eser sayısı yüzde 4’lük artış gösterdi. Böylece indirim marketlerinin hane harcamalarındaki hissesi bariz artış gösterdi. E-ticaret büyüme suratını korusa da bu kanaldaki trendlere de daha fazla indirim ve fiyat avantajı damga vurdu.
Gedik: 90’lı yıllara dönüldü
Ipsos’un Türkiye CEO’su Gedik bilgilerle ilgili yaptığı değerlendirmede, “2022 yılı, enflasyonun süratle yükseldiği ve maalesef 90lı yıllar düzeyine döndüğü bir yıl olarak kayıtlara geçti. Vatandaşların bütçesindeki elektrik, ısınma, ulaşım, giysi üzere kalemler ile birlikte hane içindeki tüketim harcamaları da fiyatların süratle yükselmesinden etkilendi. Pahalılık ile çaba etmeye çalışan tüketicilerin başvurduğu tahlillerden biri indirim marketlerini daha fazla kullanmak oldu. İndirim marketlerinin hanelerin market harcamalarından aldıkları hisse yüzde 3’ten fazla artış gösterdi. Haneye giren eser adedinde azalma varken indirim marketlerinden yapılan alışverişlerde eser adedi yüzde 4 arttı” tabirlerini kullandı.