Etkinlikte tüm gözler büsbütün otonom bir biçimde sürüş yapabilen şoförsüz taksi Cybercab’deydi. Uzun müddettir konuşulan ve tanıtımı ertelenen Cybercab, Tesla’nın büsbütün şoförsüz bir ulaşım aracı olarak geliştirildi.
İçinde direksiyon ya da pedal bulunmuyor, böylelikle büsbütün otonom bir sürüş sunuyor. Dizaynında Cybertruck’a benzeri keskin sınırlar ve martı kanadı kapılar bulunuyor. Dışarıdan olduğu kadar içeriden de fütüristik bir dizayna sahip olan model iki kişilik tasarlandı. Cybercab’in tasarımı, Tesla’nın sedan modelleri ile Cybertruck’ın birleşimi olarak dikkat çekiyor.
Robotaksi’nin, Tesla’nın ilerideki şoförsüz araç paylaşım ağı içerisinde hizmet vermesi ve kullanıcılar için toplu taşımadan daha ucuz bir ulaşım seçeneği sunması bekleniyor. Elon Musk, Robotaksi’nin fiyatının 30.000 doların altında olacağını belirtti.
Elon Musk’a nazaran otonom araçlar insanlardan 10 ile 20 kat daha inançlı olacak. Musk, aktiflikte, Cybercab’in hayat kurtaracağını ve birçok yaralanmanın önüne geçeceğini, “Bu çok büyük bir olay. Hayat kurtaracak, pek çok hayat kurtaracak ve yaralanmaları önleyecek” kelamlarıyla vurguladı.
Musk’ın 20 tane olduğunu söylediği aracın tanıtımda teknik özellikleriyle ilgili bir bilgi verilmedi. Tesla, tam otonom sürüş sistemini önümüzdeki yıl Teksas ve Kaliforniya’da kullanıma sunmayı planlıyor. Aracın 2026 yılında üretime geçmesi ve 2 yıl içinde yollarda olması planlanıyor. Musk bu tarihin 2027’ye sarkabileceğini de lisana getirdi.
Musk’ın sunumda bir taksi çağırma uygulamasından da kelam edebileceği düşünülüyordu lakin bu gerçekleşmedi.
Artılar
|
Eksiler
|
|
Robotaksi/Cybercab
|
Tamamen otonom sürüş, düşük maliyetli ulaşım, etraf dostu
|
Yasal düzenlemeler, güvenlik telaşları ve tam otonom sürüş teknolojisinin olgunlaşması vakit alabilir.
|
Tesla’nın Robotaksi’sine en yakın rakip, Alphabet’in Waymo markası. Waymo, ABD’nin kimi kentlerinde büsbütün otonom sürüş hizmeti veren bir robotaksi filosuna sahip. Tesla’nın bilakis, Waymo Level 4 otonom sürüşe ulaşmış durumda, yani şoföre muhtaçlık duymadan makul bölgelerde hizmet verebiliyor. Waymo filosu şu anda Jaguar’ın I-Pace modelinde oluşuyor.
Çinli teknoloji şirketi Baidu’nun da robotaksi ünitesi Apollo Go’yu Çin dışına açmayı planladığı ve araçların Çin’in birçok kentinde faaliyet gösterdiği bildiriliyor.
Etkinlikte markanın 20 kişilik Robovan modeli de tanıtıldı. Robovan, toplu ulaşım yahut geniş aileler için tasarlanmış büyük bir elektrikli araç. Büsbütün otonom olan Robovan, Tesla’nın Full-Self Driving teknolojisini kullanıyor.
2025 yılında piyasaya sürülmesi planlanan bu aracın fiyatı şimdi kesinleşmedi fakat Tesla’nın öbür modelleriyle benzeri bir fiyat aralığında olacağı öngörülüyor.
Artılar
|
Eksiler
|
|
Tesla Robovan
|
Yüksek yolcu kapasitesi, ticari kullanım için uygunluk, tam otonom sürüş
|
Fiyatlandırma şimdi bilinmiyor, büyük araç olması nedeniyle
şehir içi dar alanlarda zorluklar yaşanabilir.
|
Optimus, Tesla’nın birinci insansı robotu olarak aktiflikte büyük ilgi gördü. Musk, Tesla’nın insansı robotu Optimus’lardan oluşan bir geçit merasimi gerçekleştirdi. Optimus’lar, aktiflik sırasında izleyicilere içecek servisi yaptı.
Robot, insan gibisi bir yapıya sahip olup fabrikalarda, lojistik merkezlerinde ve mesken işlerinde yardımcı olmak gayesiyle geliştirildi. Musk, gelecekte bu robotların çocuklara ders verebileceğini, çimleri biçebileceğini ve hatta arkadaşınız olabileceğini söyledi.
Musk, ‘insansı’ robotların yakın bir gelecekte ortamızda olacağını savundu ve “Her şeyi yapabilecekler” dedi.
1.73 metre uzunluğunda ve 57 kilogram tartısında olan Optimus, Tesla’nın gelişmiş yapay zeka teknolojilerini kullanarak iş gücü gerektiren birçok vazifesi yerine getirebilecek. Elon Musk, Optimus’un maliyetinin ileride 20.000 doların altında olmasını hedeflediklerini belirtti.
Piyasaya çıkış tarihi olarak 2027 yılı öngörülüyor, lakin robotun birinci sürümlerinin ticari alanlarda daha erken kullanılabileceği tabir ediliyor.
Artılar
|
Eksiler
|
|
Optimus
|
İnsan gücüne gereksinim duymadan fizikî işler yapabilme, maliyet avantajı, uzun vadeli iş gücü tahlili
|
Gelişim sürecinin uzun sürmesi, robot iş gücünün etik ve toplumsal tesirleri üzerine soru işaretleri.
|